هزینه‌های خرید ملک در ترکیه

 

هزینه‌های خرید ملک در ترکیه نسبت به دیگر نقاط جهان بسیار کمتر می‌باشد. بهتر است قبل از اقدام به خرید، تمامی جزئیات به صورت کاملا واضح مورد بررسی قرار گیرد تا در فرآیند خرید هیچ‌گونه مشکلی را متحمل نشویم. بسیاری از خریداران به دلیل عدم آگاهی از هزینه ها و قوانین دچار مشکل می‌شوند، حتی دولت ترکیه می‌تواند به دلیل رعایت نکردن قوانین آنها را از اقدام به خرید، اخذ اقامت یا شهروندی منع کند.

این هزینه‌ها عبارتند از:

1. هزینه انتقال سند یا Tapu Taşınmaz Harcı : برای انتقال سند از فروشنده به خریدار مرجع قانونی اداره اسناد رسمی (Tapu ve Kadastro) می‌باشد. به طور کلی 4 درصد از ارزش اعلام شده به اداره اسناد به عنوان هزینه انتقال سند مورد محاسبه قرار می‌گیرد. قانونا به صورت مساوی 2 درصد آن را خریدار و 2 درصد باقی را فروشنده باید پرداخت کنند.

نکته مهم: ملک موردنظر معمولا به دوصورت خریداری می‌شود:

الف) خرید از سازندگان :بسته به پروژه و سازنده آن امکان پرداخت کل 4 درصد انتقال سند توسط سازنده بالا می‌باشد. هم‌چنین معمولا ارزش معامله ملک و ارزش اعلام شده یکسان مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در این حالت زمان آماده شدن سند بین 7 تا 15 روزکاری‌ست.

ب) خرید از مالکین:بسته به نوع قرارداد و توافق طرفین پرداخت می‌گردد که معمولا خریدار نه تنها سهم 2 درصدی خود بلکه 2 درصد فروشنده را نیز پرداخت می‌کند.

2. هزینه سرمایه در گردش یا Döner Sermaye: این مبلغ ثابت که توسط اداره اسناد معین شده است تقریبا برابر با 400 لیر می‌باشد.

3. فروش به فرد خارجی Yabancıya Satış: در خرید و فروش به اتباع خارجی هزینه دیگری توسط اداره اسناد اخذ می‌شود که تقریبا برابر با 600 لیر است.

4. هزینه تهیه گزارش ارزش یا Taşınmaz Değerleme Raporu: از تاریخ 04.03.2019 ارائه این گزارش که به آن گزارش اکسپرت Expert Raporu نیز گفته می‌شود برای تمامی اتباع خارجی الزامی است. این گزارش توسط دفاتر کمیته ارزش بازار یا Sermaye Piyasa Kurumu ارائه می‌شود که بابت آن هزینه ای برابر با 1500 لیر پرداخت می‌گردد.

5. هزینه آژانس املاک: طبق قانون ترکیه بین 2 تا 3 درصد از مبلغ مورد معامله به عنوان کارمزد از خریدار دریافت می‌شود.

6. هزینه وکیل و وکالت: اگر فرآیند خرید به صورت غیر حضوری باشد مبلغ 150€ توسط کنسولگری ترکیه برای وکالت نامه دریافت می‌گردد. همچنین وکیل دادگستری مبلغی برابربا 1050 € + KDV جهت انجام امور دریافت می‌کند.

7. هزینه مترجم قسم خورده: اگر خریدار توانایی خواندن و نوشتن زبان ترکی را نداشته باشد، حضور مترجم رسمی الزامی می‌شود که هزینه‌ای برابر با 500 لیر دریافت می‌کند.

 

 

8.هزینه مالیات املاک: مالیات املاک در ترکیه به صورت سالیانه محاسبه شده و به شهرداری پرداخت می‌گردد. با توجه به نوع ملک مورد نظر مقدار آن سهمی از نرخ ارزش اعلام شده به اداره  اسناد می‌باشد. البته دولت با توجه به بودجه‌بندی سالیانه نرخ‌های مذکور را افزایش یا کاهش می‌دهد.

  • مسکن 0.002
  • محل کار 0.004
  • زمین 0.002
  • زمین زراعی 0.006

9.هزینه بیمه آفت و بلایای طبیعی Doğal, Afet Sigortaların Kurumu, DASK: تمامی املاک مسکونی ملزم تهیه این نوع بیمه می‌باشند. حتی ادارات برق، آب و گاز نیز برای دادن آبونمان درخواست بیمه داسک می‌کنند. هزینه آن بسته به متراژ و دیگر ویژگی‌های ملک تغییر می‌کند و از150 لیر شروع می‌شود.

10.هزینه های وصل آب، برق، گاز که با توجه به شرکت عرضه‌کننده متفاوت بوده و بین 200 تا 400 لیر می‌باشد.

11.هزینه شارژ ساختمان یا Aidat با توجه به ساختمان بسیار متغیر بوده.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset