با وضعیت صنعت در ازمیر آشنا شوید

صنعت و اقتصاد در ترکیه رونق بسیاری دارد و این کشور علی‌رغم وجود فراز و فرودهای زیاد اقتصادی و سیاسی همواره بین کشورهای اروپایی جایگاه خوبی را از نظر رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی داشته‌است. شرایط مساعد محیطی باعث شده صنعت کشاورزی در ترکیه همیشه در رده‌های بالا در سراسر جهان باشد و گذشته از این سیاست‌های دولت ترکیه برای گسترش هرچه بیشتر صنایع باعث شده‌اند این کشور در صنایعی مانند خودروسازی، حمل‌ونقل، محصولات پتروشیمی، منسوجات، مواد غذایی، گردشگری، لوازم خانگی و بسیاری موارد دیگر در جهان از پیشتازان باشد. در این بین شهرهای حاشیه‌ی دریای اژه از جمله ازمیر سهم قابل‌توجهی را در رونق صنعتی این کشور به خود اختصاص داده‌اند و همین باعث افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در صنایع و شهرک‌های صنعتی این شهرها شده است. در این نوشتار به وضعیت صنعت در ازمیر خواهیم پرداخت.

برای خرید ملک در ترکیه میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

صنایع ازمیر

جایگاه ازمیر در صنایع ترکیه

همان‌طور که اشاره کردیم شهرهای حاشیه‌ی دریای اژه از جمله ازمیر، سهم قابل‌توجهی در صنایع کشور ترکیه دارند. صنعت در ازمیر همچون بسیاری از دیگر شهرهای ترکیه به دو شکل بومی یا خانوادگی و مدرن است و اگرچه شمار کارخانه‌ها و صنایع مدرن رو به افزایش است، تولیدات بومی همچنان اهمیت خاصی در تولیدات این شهر دارند.

برای خرید آپارتمان تجاری در ازمیر میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

درمجموع بیش از 31 درصد از نیروی کار در ازمیر در بخش صنعت مشغول به کار هستند و ازمیر خود به‌تنهایی 6.5 درصد از صنایع ترکیه را به خود اختصاص داده است. ازمیر بعد از استانبول و بورسا مهم‌ترین شهر از نظر کمیت صادرات تولیدات به خارج از کشور است. این شهر راه‌های ارتباطی گسترده‌ای با استانبول و شهرهای تأمین‌کننده‌ی مواد اولیه تولیدات کارخانه‌ای دارد و این یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت صنعت ازمیر است.

افزون بر این، دومین مجموعه‌ی بزرگ صنعتی ترکیه در نزدیکی ازمیر قرار دارد؛ مجموعه‌ای شامل شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌هایی که طیف گسترده‌ای از محصولات مانند محصولات پتروشیمی، نساجی، شکر و سرامیک را تولید و به قسمت‌های مختلف ترکیه و سایر کشورهای جهان صادر می‌کنند. ازمیر 13 شهرک صنعتی، 2 منطقه‌ی آزاد تجاری، 4 بندر تجاری و 4 پارک فناوری دارد که همه در کنار هم به رشد و رونق صنعت در این شهر کمک می‌کنند.


بیشتر بخوانید: متوسط هزینه غذا و خورد و خوراک در ازمیر و ترکیه


صنایع پررونق در ازمیر

موقعیت مناسب ازمیر این فرصت را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم ساخته تا بتوانند سرمایه‌های خود را در صنایع متنوعی به‌کار گیرند و در اغلب موارد سوددهی سریع و زیادی داشته باشند. حدود 6 درصد از تولیدات صنعتی ترکیه توسط واحدهای تولیدی فعال در ازمیر تأمین و بخش قابل‌توجهی از صادرات این کشور از طریق بنادر و راه‌های ارتباطی ازمیر انجام می‌شوند.

صنایع نساجی، مواد غذایی، پتروشیمی، فلزات، تنباکو، بسته‌بندی، خودروسازی، پوشاک، مصالح ساختمانی، ریخته‌گری، پلاستیک، صنایع دفاعی، هوافضا و تجهیزات پزشکی از جمله صنایع پررونق و شاخص در ازمیر هستند.

شرکت Emakina که در زمینه‌ی تبلیغات و بازاریابی فعال است، شرکت Philip Morris Internathional از پیشتازان صنعت دخانیات در جهان، شرکت Erixsson-Worldwide فعال در حوزه‌ی تکنولوژی و شرکت Delphi Technologies فعال در تولید محصولات الکترونیکی از جمله شرکت‌های بین‌المللی فعال در شهرک‌های صنعتی ازمیر هستند.

صنعت خودروسازی در ازمیر

ترکیه سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در صنعت خودروسازی کرده و به‌جد درپی پیشرفت در این زمینه است. این کشور در سال 2015 با تولید بیش از 1 میلیون و 300 هزار خودرو در رتبه‌ی چهاردهم در بین تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در جهان جای گرفت. نرخ بالای صادرات خودرو به خارج از اروپا از ترکیه، فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ی گسترده در صنعت خودرو، حمایت‌های دولت، افزایش تقاضا برای خودرو با توجه به جمعیت جوان ترکیه و رشد کلی اقتصادی در ترکیه از عواملی هستند که توانسته‌اند سرمایه‌گذاران خارجی را مجاب کنند که این صنعت در ترکیه رو به پیشرفت است و سرمایه‌گذاری در آن سودده خواهد بود. شمار زیادی از کارخانه‌های تولید خودرو و قطعات مرتبط با صنعت خودروسازی در شهرک‌های صنعتی ازمیر فعال هستند.

صنعت کشاورزی در ازمیر

حدود 30 درصد از مساحت ازمیر را زمین‌های زراعی تشکیل می‌دهند و صنعت کشاورزی و سایر صنایع وابسته به آن در این شهر بسیار پررونق اند. رونق کشاورزی ارگانیک به تولید محصولات کشاورزی سالم و گسترش کشاورزی گلخانه‌ای باعث افزایش بهره‌وری در کشاورزی ازمیر شده‌اند. سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی ازمیر از طرح‌های تشویقی دولت مانند معافیت مالیاتی و دریافت یارانه بهره‌مند می‌شوند و همین عوامل باعث پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت در ازمیر شده‌اند.

نقش پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های در صنعت در ازمیر

تحقیق و توسعه یکی از پایه‌های پیشرفت صنعت است و ترکیه از این نظر هم از پیشتازان در جهان است. تنها در شهر ازمیر 4 پارک علم و فناوری وجود دارند که به‌عنوان حلقه‌ی اتصال بین دانشگاهیان و تولیدکنندگان به رونق صنعت در ازمیر کمک شایان توجهی می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در ازمیر

با توجه به آن‌چه گفتیم می‌توان به‌خوبی به علت تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در تولید و در کل صنایع ازمیر پی برد، بااین‌حال سرمایه‌گذاری در صنایع ازمیر مزایای دیگری نیز دارد. دولت ترکیه از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شهرک‌های صنعتی ازمیر حمایت می‌کند و طرح‌های تشویقی متعددی را برای جذب سرمایه به‌کار می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران در بخش صنعتِ ازمیر از پرداخت بعضی از عوارض مربوط به راه‌اندازی کارگاه تولیدی در شهرک‌های صنعتی این شهر، مثل عوارض ادغام و تفکیک یا پاک‌سازی شهرداری معاف هستند و تا 5 سال بعد از تأسیس کارگاه از پرداخت مالیات بر املاک معاف خواهند بود.

به‌طورکلی نیروی کار در ازمیر گران نیست و این حسن در کنار طرح دولت ترکیه در کمک به کارآفرینان در استخدام نیروی انسانی در زمینه‌ی بیمه، خود باعث کاهش بهای‌تمام‌شده‌ی محصولات تولیدی و سوددهی بیشتر خواهد شد.

دولت ترکیه همچنین تأسیس‌کنندگان کارگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی ازمیر را در کسب امتیاز برق، آب، گاز، تلفن و اینترنت به‌صورت ویژه کمک می‌کند و بر امنیت تأسیسات و تجهیزات موجود در کارگاه‌ها نظارت دقیق دارد تا سرمایه‌گذاران بدون نگرانی از بابت زیان ناشی از سرقت اموال به تولید مشغول باشند.

افزون‌براین مزایا سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی ازمیر تا 75 درصد در پرداخت حق‌الزحمه‌های حسابرسی معاف‌اند و این مزیت هم به کاهش بهای تمام‌شده‌ی تولیدات کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: قوانین ثبت شرکت در ترکیه و  ثبت برند در ترکیه


سخن پایانی

در این نوشتار به صنعتِ ازمیر و جایگاه مهم آن در مجموع صنایع در ترکیه پرداختیم. ازمیر گذشته از تمامی این موارد یکی از شهرهای توریستی ترکیه است و صنعت توریسم - که می‌توان آن را بزرگ‌ترین و درآمدزاترین صنعت در ترکیه به‌شمار آورد - در آن رونق بسیاری دارد و از این نظر هم درآمد بسیاری را برای سرمایه‌گذاران در این صنعت، مانند سرمایه‌گذاری در بخش هتل‌داری، در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset