وضعیت کشاورزی در ازمیر چگونه است؟

کشاورزی یکی از ارکان اساسی اقتصاد ترکیه است و نقش قابل‌توجهی بر زندگی مردم این کشور دارد، چرا که حدود 20 درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. نزدیک به نیمی از مساحت ترکیه را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند و در سال 2011 حدود 3 میلیون واحد کشاورزی در این کشور وجود داشته است. ترکیه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولاتی مانند آجیل است و به‌عنوان نخستین کشور صادرکننده‌ی فندق شناخته می‌شود و گذشته از این محصولات کشاورزی‌ باکیفیتی مثل انواع حبوبات، برنج، شکر، زیتون و تنباکو را به سایر کشورهای جهان صادر می‌کند. در این بین ازمیر و سایر شهرهای ساحلی دریای اژه نقش مهمی دارند. نکته‌ی جالب آن‌که کشاورزی در ازمیر تقریباً قدمتی برابر با قدمت سکونت انسان در ازمیر دارد.

تاریخ سکونت در منطقه‌ی ازمیر - که اکنون سومین شهر بزرگ ترکیه به‌شمار می‌آید - به حدود 6500 سال پیش بازمی‌گردد و مردم این ناحیه از همان دیرباز بخش عمده‌ی تجارت و اقتصاد خود را بر پایه‌ی کشاورزی و بهره‌گیری از مزارع پربار، درختان زیتون و تاکستان‌ها بنا کرده‌اند. این شهر درحال‌حاضر یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در ترکیه است و موقعیت مناسب جغرافیایی آن فرصت کشت طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و صادرات آن‌ها به اتحادیه‌ی اروپا و سایر نقاط جهان و درنتیجه رونق بیشتر اقتصادی را برای دولت ترکیه فراهم ساخته است.

کشاورزی در ازمیر

ساختار کشاورزی در ازمیر

ازمیر از مناسب‌ترین شهرهای ترکیه برای کشاورزی است. این شهر بزرگ حدود 342 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد، یعنی حدود 30 درصد از کل مساحت این شهر را زمین‌های زراعی تشکیل می‌دهند. اگرچه زمین‌های حاصلخیز، بارش باران کافی و منابع آب زیرزمینی باعث رونق کشاورزی در ازمیر شده‌اند، درحال‌حاضر تغییرات آب‌وهوایی و برداشت بیش‌ازاندازه از آب‌های زیرزمینی مسئولان این منطقه را بر آن داشته با اتخاذ سیاست‌های جدید و روش‌های کارآمدتر آبیاری، مانع از بروز خشکسالی شوند و موفقیت آن‌ها در این زمینه خود به الگویی برای سایر نواحی کشاورزی در ترکیه و البته دیگر نقاط جهان تبدیل شده است.

 

کشاورزی ارگانیک در ازمیر

یکی از ویژگی‌های کشاورزی در ازمیر این است که قسمت عمده‌ی این زمین‌ها به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند و اگرچه این نکته از نظر بعضی از کارشناسان به‌عنوان یک نقطه‌ی ضعف برای کشاورزی ترکیه شناخته می‌شود، باعث تولید مقدار قابل‌توجهی محصول کشاورزی ارگانیک با قیمت مناسب شده؛ محصولاتی که به‌علت گسترش کشاورزی‌های صنعتی در سایر کشورها قیمت نسبتاً بالایی دارند.

منظور از محصولات کشاورزی ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و تمامی مراحل تولید آن‌ها از این نظر کنترل می‌شوند. سهم کشاورزی در ازمیر به‌صورت ارگانیک از کل محصولات کشاورزی ارگانیک در ترکیه حدود 3.28 درصد است و تقریباً 55 هزار تولیدکننده‌ی محصولات کشاورزی ارگانیک در این شهر مشغول به کار هستند. کشاورزی ارگانیک نه‌تنها صرفه‌ی اقتصادی دارد، بلکه می‌تواند در حفاظت از محیط‌زیست نقش مهمی داشته باشد و از نظر تبادل فرهنگی تأثیر مثبتی بر زندگی ساکنان منطقه داشته باشد.

درحال‌حاضر بازارهای مختلفی برای فروش محصولات کشاورزی ارگانیک اختصاص داده شده و تولیدکنندگان این محصولات می‌توانند تولیدات خود را در بازارهایی مانند بازار مناطق کارشیاکا، بالچووا، بورنووا و بوستانلی به‌فروش برسانند.

کشاورزی در ترکیه

کشاورزی گلخانه‌ای در ازمیر

بسیاری از این محصولات، مثل خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو، به‌صورت گلخانه‌ای کشت می‌شوند و حدود 617 هزار هکتار گلخانه در ازمیر به تولید گیاهان گلخانه‌ای مشغول هستند و نزدیک به 2.2 درصد از کل کشاورزی گلخانه‌ای کشور ترکیه به این شهر اختصاص دارد.

بخش قابل‌توجهی از تولیدات گلخانه‌ای، و دربعضی موارد غیرگلخانه‌ای، کشاورزی در ازمیر به تولید گیاهان زینتی اختصاص دارند. این شهر بیشترین تولید گیاهان زینتی در ترکیه را داراست و از نظر صادرات گیاهان زینتی نیز بعد از آنتالیا در جایگاه دوم قرار دارد.

 


بیشتر بخوانید: نحوه اخذ شهروندی ترکیه و سوالات مربوطه


صادرات محصولات کشاورزی ازمیر

دولت ترکیه با این استفاده‌ی بهینه از زمین‌های کشاورزی شهر ازمیر کمک بسیاری به رونق صنعت و اشتغال‌زایی در آن کرده است. از سویی نیروی کار ارزان در این منطقه باعث شده بهای تمام‌شده‌ی محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند و از این رو سود بیشتری درنتیجه‌ی فروش آن‌ها عاید ساکنان منطقه و دولت ترکیه شود. دولت ترکیه با سیاست‌های حمایت مالی گسترده در تلاش برای تقویت هرچه بیشتر کشاورزی در ازمیر است و به‌همین علت است که از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه‌ی کشاورزی در ازمیر و سایر شهرهای کشور استقبال می‌کند.

تقریباً تمامی زمین‌های قابل‌کشت ازمیر مورد استفاده قرار می‌گیرند و حاصلخیزی این زمین‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند تا بتوان انواع محصولات کشاورزی را مثل فندق، پسته، آلو، زردآلو، گوجه‌فرنگی، انواع سبزی، پنبه، توت‌فرنگی، زیتون، ذرت، انگور، هندوانه، فلفل، خیار، خربزه، گیلاس، سیب‌زمینی و سیب در آن پرورش داد. بسیاری از این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شوند و بهش قابل‌توجهی از درآمد ارزی را به خود اختصاص می‌دهند.

کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در کشاورزی ازمیر

کمی قبل درباره‌ی حمایت دولت ترکیه از کشاورزی در این کشور گفتیم. دولت ترکیه تسهیلاتی ویژه را برای تمامی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش و کارآفرینی در حوزه‌ی کشاورزی دارند درنظر گرفته و از همین روی شمار سرمایه‌گذاران خارجی‌ای که نسبت به خرید و یا اجاره‌ی زمین‌های کشاورزی در این کشور اقدام می‌کنند رو به افزایش است.

دولت ترکیه با این سیاست نه‌تنها تولید ناخالص داخلی خود را افزایش داده، بلکه باعث اشتغال‌زایی برای شهروندان این کشور، به‌ویژه در شهرهای حاشیه‌ی دریای اژه شده و البته این سیاست برای سرمایه‌گذاران هم سود بسیاری به‌دنبال داشته است. در بین شهرهای مختلف ترکیه ازمیر یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است و از بین نواحی مختلف این شهر منطقه‌ی روستایی مانیسا پتانسیل بیشتری برای شروع فعالیت‌های کشاورزی و کسب سود را داراست.

سیاست‌های حمایتی دولت ترکیه از کشاورزان شامل کاهش مالیات بر ارزش افزوده‌ی کارخانه‌های تولید کود کشاورزی، اختصاص بودجه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه در حوزه‌ی کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان بذر و دانه و طرح‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله اختصاص یارانه است.

سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با ارائه‌ی پروژه‌ی سرمایه‌گذاری خود و سپردن حداقل سرمایه‌ی موردنیاز برای کسب یارانه‌ی دولتی، نه‌تنها فعالیت کشاورزی خود را در ازمیر شروع کنند، بلکه این امکان را خواهند داشت که در سایر حوزه‌های مرتبط با کشاورزی مانند بسته‌بندی، فرآوری تولیدات کشاورزی، تولید غذاهای مکمل و تولید ملزومات کشاورزی هم فعالیت داشته باشند.

 

سخن پایانی

موقعیت مناسب جغرافیایی سواحل دریای اژه باعث رونق کشاورزی در ازمیر شده و همین امر می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی و کسب سود هرچه بیشتر در این شهر باشد. دولت ترکیه با اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به رونق بیشتر صنعت کشاورزی در ازمیر کمک می‌کند و تغییر کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن نیز در گسترش بیش‌ازپیش این صنعت و افزایش سود حاصل سرمایه‌گذاری در این حوزه، کمک قابل‌توجهی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset