راهنمای دریافت گواهینامه در ترکیه [گواهینامه رانندگی ترکیه]

از جمله پرسش‌های بسیاری که برای ایرانیان مهاجر و یا مقیم در ترکیه به وجود می‌آید یکی این است که وضعیت گواهینامه در ترکیه چگونه است؟ آیا گواهینامه‌‌ی رانندگی‌ای که در ایران دریافت کرده‌اند را می‌توانند در ترکیه هم استفاده کنند یا ملزم اند که نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه اقدام کنند؟ اگر امکان استفاده از گواهینامه رانندگی ایران در ترکیه وجود دارد، آیا آن گواهینامه را به همان شکل می‌توان استفاده کرد یا باید به زبان ترکی ترجمه شود؟ اگر قرار است ترجمه شود چه مراحلی باید طی شود؟ تمامی پرسش‌های مربوط به گواهینامه در ترکیه یا همان گواهینامه رانندگی در ترکیه را در این نوشتار با هم مرور کرده و به جواب‌های آن‌ها خواهیم رسید.

 

جدیدترین تغییرات در قوانین اخذ گواهینامه در ترکیه

پیش از آن‌که به پرسش‌هایی که در ابتدای این نوشتار مطرح کردیم بپردازیم، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در قوانین اخذ گواهینامه در ترکیه تقریباً زودبه‌زود تغییراتی ایجاد می‌شود. بنابراین آن‌چه که در این نوشتار می‌آید ثابت نیست و ممکن است 2 سال دیگر تغییراتی ایجاد شود، ولی سعی ما این است که این نوشتار را به‌روز نگاه داریم تا همواره برای شما قابل‌استفاده باشد.

در سال‌های 2020 و 2021 تغییراتی در قوانین اخذ گواهینامه در ترکیه ایجاد شده‌اند که مهم‌ترینِ آن‌ها از قرار زیر هستند:

  • مراحل دریافت مجوز رانندگی در ترکیه به اداره‌ کل امور جمعیت و شهروندی ترکیه محول شده و از این رو برخی مراحل جدید از جمله پذیرش در یک دوره‌ی رانندگی یا پذیرش در آزمونی دومرحله‌ای به مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه اضافه شده‌اند.
  • رانندگانی که دارای گواهینامه‌ی کلاس B هستند، از این پس امکان استفاده از مینی‌بوس را با این گواهینامه ندارند.
  • محدودیت سنی رانندگان موتورسیکلت‌های کم‌حجم [MOPED] به 16 سال کاهش پیدا کرده‌است.
  • وضعیت سلامتی دارندگان گواهینامه در گواهینامه‌ی رانندگی‌شان ثبت می‌شود.

آیا امکان استفاده از گواهینامه ایرانی در ترکیه فراهم است؟

گواهینامه رانندگی در ترکیه

پاسخ به این پرسش بله است، اما باید در نظر داشته باشید که درصورتی‌که قرار است 6 ماه یا کمتر در ترکیه بمانید، می‌توانید از گواهینامه‌ی ایرانی‌ای که آن را به گواهینامه‌ی بین‌المللی تبدیل کرده‌اید استفاده کنید. برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه‌ی بین‌المللی می‌توانید به سایت Taci.ir [می‌توانید روی لینک کلیک کنید] مراجعه کرده و مراحل را طی کنید. اما درصورتی‌که 6 ماه از اقامت شما در ترکیه بگذرد، قطعاً نیاز به گواهینامه‌ی ترکیه خواهید داشت. درصورتی‌که پیش‌تر گواهینامه در ایران دریافت کرده‌اید، با طی‌کردن مراحلی می‌توانید گواهینامه ایران را به گواهینامه ترک تبدیل کنید. مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی در ادامه گفته خواهند شد.

 

مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه رانندگی در ترکیه

چنان‌که گفته شد، درصورتی‌که بیش از 6 ماه در ترکیه اقامت داشته باشید، نمی‌توانید از گواهینامه‌ی بین‌المللی استفاده کنید و واجب است که گواهینامه‌ای که در ایران دریافت کرده‌اید را به ترکی تبدیل کنید. برای این کار، راه خیلی دشواری در پیش ندارید و کافی‌ست مراحلی که در ادامه می‌آیند را طی کنید.

نخستین کار این است که مدارکی را تهیه کرده و به سفارت ایران در ترکیه یا کنسولگری ایران مراجعه کنید. این مدارک به قرارِ زیر هستند:

  • اصل و کپی پشت و رو رنگی از گواهینامه ایرانی
  • اصل و کپی پشت و رو کارت اقامت ترکیه
  • اصل و کپی پاسپورت
  • کپی رنگی از آخرین مهر ورود به خاک ترکیه

زمانی که به سفارت یا کنسولگری مراجعه می‌کنید، فرمی را برای تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی پُر می‌کنید و 10 یورو برای ترجمه پرداخت می‌کنید. البته خبر خوب این است که می‌توانید پیش از مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در ترکیه به وب‌سایت tak.mfa.ir [می‌توانید روی لینک کلیک کنید] سر بزنید و مدارک‌تان را آن‌جا آپلود کنید. با آپلود مدارک در آن‌جا و دریافت کد رهگیری می‌توانید سریع‌تر مراحل را طی کنید.

کنسولگری ایران با تأیید مدارک شما، به شما برگه‌ی Aposti می‌دهند. با این برگه می‌توانید به مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها بروید و آزمون‌های سلامتی را از سر بگذرانید. این مرحله نیاز به صرف هزینه‌هایی دارد، اما خوشبختانه این هزینه‌ها چندان زیاد نیستند. در نظر داشته باشید که اگر گواهینامه ایران نداشته باشید نیاز است که مراحل چندگانه‌ی اخذ گواهینامه در ترکیه را بگذرانید.

درصورتی‌که آزمون‌های سلامت را در مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها به خوبی بگذرانید به شما گواهی‌ای با نام گواهی اهلیت می‌دهند. در مرحله‌ی بعدی باید آخرین مدرک تحصیلی‌تان را در دارالترجمه‌های رسمی به ترکی ترجمه کنید و مدرک ترجمه‌شده را به اداره‌ی ثبت ترکیه ببرید تا آن را تأیید کنند.

در این مرحله، تأییدیه‌ها [از جمله برگه‌ی Aposti و گواهی اهلیت و گواهی تحصیلی] و همچنین کارت اقامت در ترکیه و اصل و کپی گواهینامه‌ی ایرانی و پاسپورت را همه با هم به اداره‌ی نفوس می‌برید و آن‌جا هزینه‌ها را هم پرداخت می‌کنید و چند روز بعد گواهینامه رانندگی در ترکیه را به آدرس‌تان ارسال می‌کنند. می‌بینید که کار چندان دشواری در پیش ندارید، صرفاً به حوصله نیاز است.

 

شرایط اخذ گواهینامه در ترکیه

 

درصورتی‌که گواهینامه‌ی ایرانی ندارید، نیاز است که مراحل دریافت گواهینامه در ترکیه را طی کنید. این مراحل بیشتر و پیچیده‌تر از مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکیه اند؛ اما عمدتاً شبیه به مراحل دریافت گواهینامه در ایران هستند.

مهم‌ترین نکات مربوط به دریافت گواهینامه در ترکیه از قرار زیر هستند:

 

1- شرایط سنی دریافت گواهینامه در ترکیه

  • 16 سال به بالا: رانندگی موتورسیکلت‌های پدال‌دار، موتورسیکلت‌های تا حجم 125 سی‌سی و همچنین موتورسیکلت‌های چهارچرخ
  • 18 سال به بالا: رانندگی موتورسیکلت‌های تا قدرت موتورِ 35 وات، اتومبیل،
  • 20 سال به بالا: موتورسیکلت‌های با قدرت بیش‌تر از 35 وات
  • 21 سال به بالا: مینی‌بوس، کامیونت، ماشین‌آلات سنگین و تراکتور
  • 24 سال به بالا: اتوبوس

 

2- آموزش‌های رانندگی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه در ترکیه

چنان‌که اشاره شد برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه نیاز به شرکت در کلاس‌های آموزشی رانندگی است. این آموزش‌ها تئوری و عملی هستند.

آموزش‌های تئوری شامل آموزش‌های کمک‌های اولیه و آموزش‌های آگاهی ترافیکی هستند. آموزش‌های کمک‌های اولیه 10 ساعت و آموزش‌های آگاهی ترافیکی 8 ساعت اند.

آموزش‌های عملی هم از جمله آموزش‌های مورد نیاز برای دریافت گواهینامه در ترکیه هستند. نکته‌ی شاخص این است که تا چند سال پیش آموزش‌های عملی 10 ساعت بودند، اما برای حرفه‌ای‌تر شدن رانندگان در ترکیه این آموزش‌ها به 12 ساعت افزایش پیدا کردند. این آموزش‌ها شبیه به آموزش‌های رانندگی در ایران هستند، یعنی شما به‌عنوان کسی که قرار است آموزش ببینید با کسی که  آموزش می‌دهد درون یک خودرو قرار می‌گیرید و به‌صورت عملی رانندگی را فرامی‌گیرید.

 

3- آزمون‌های رانندگی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه در ترکیه

گواهینامه در ترکیه

به‌مانند فرآیند دریافت گواهینامه رانندگی در ایران، برای اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه هم نیاز به ازسرگذراندن آزمون‌های رانندگی است.

یک آزمون به صورت تئوری است. این آزمون مجموعه‌ای 100سوالی است و درصورتی‌که حداقل به 70 سوال پاسخ درست بدهید در آن قبول خواهید شد، درغیراین‌صورت نیاز است که باری دیگر آزمون دهید. درضمن، این آزمون به زبان ترکی است و بنابراین اگر ترکی استانبولی بلد نباشید نیاز است که با مترجم به جلسه‌ی آزمون بروید.

آزمون دیگری که باید در آن قبول شوید آزمون عملی است. این آزمون همان آزمون شهر در ایران است. با مربی به درون شهر می‌روید و مهارت‌های رانندگی‌تان را به او نشان می‌دهید. البته تا چند سال پیش قبول‌شدن در این آزمون بسیار ساده بود، چراکه کافی بود حدود 2 دقیقه رانندگی کنید، اما چند سالی است که قبول‌شدن در این آزمون را سخت‌تر کرده‌اند و نیاز است که حدود نیم ساعت آن‌چه که مربی از شما می‌خواهد را انجام دهید، آن هم با دقت و به‌خوبی.

البته که اگر رانندگی را تقریباً در سطح خوبی یاد گرفته‌باشید مشکلی برای قبول‌شدن در آزمون عملی نخواهید داشت.

******

به‌جز آموزش و آزمون، نیاز به تست‌های بینایی و پزشکی است. همچنین باید سابقه‌ی کیفری شما هم بررسی شود. کلیه‌ی مراحل موردنیاز برای دریافت گواهینامه رانندگی را آموزشگاهی که در آن برای دریافت گواهینامه در ترکیه ثبت‌نام کرده‌اید به شما خواهد گفت.

 

سخن پایانی

در این نوشتار با هم مروری بر کلیت مراحل دریافت گواهینامه در ترکیه داشتیم و دیدیم که بهترین راه این است که گواهینامه‌ای که در ایران دریافت کرده‌اید را به گواهینامه‌ی ترکی تبدیل کنید، درغیراین‌صورت باید مراحل دریافت گواهینامه در ترکیه را طی کنید.

در آخر از شما دعوت می‌کنم که درصورتی‌که به‌‎دنبال خرید خانه در ترکیه و خصوصاً ازمیر هستید با مشاوران مجرب و متخصص آژانس املاک بهبود هومز مشورت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن‌های موجود در پایین صفحه تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام در مدارس ترکیه و قوانین آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset