انواع حساب بانکی در ترکیه برای اتباع خارجی

برای آن‌ها که در ترکیه زندگی می‌کنند و اقامت این کشور را دریافت کرده‌اند، موارد زیادی اهمیت دارند. به‌عنوان‌مثال، دریافت گواهینامه‌ی رانندگی برای ایرانیان ترکیه پرسشی‌ست اساسی، در این راستا داشتن حساب بانکی در ترکیه هم موضوعی بسیار مهم است. دو مسئله در مورد این موضوع وجود دارند. یکی این است که انواع حساب بانکی در ترکیه به‌خصوص برای اتباع خارجی کدام اند و دوم آن‌که برای باز کردن حساب بانکی در ترکیه چه کارهایی باید انجام داد. در این نوشتار به انواع حساب بانکی می‌پردازیم. در نوشتاری دیگر گفته‌ایم که نحوه‌ی افتتاح حساب بانکی در ترکیه به چه صورت است.

انواع حساب بانکی در ترکیه

1- حساب جاری [Current Account]

حساب جاری در ترکیه رایج‌ترین حساب بانکی است. این حساب هیچ سودی برای میزان پولی که در بانک از طریق آن نگهداری می‌کنید به شما نمی‌دهد و درعوض برداشت و واریز آنی و در هر لحظه و هر مکانی امکان‌پذیر است.

به‌واسطه‌ی حساب جاری در ترکیه می‌توانید پرداخت‌های متعددی از جمله پرداخت وام، پرداخت هزینه‌هایی مثل هزینه‌ی اجاره، مالیات‌ها، مبادلات بین‌ارزی و خرید فلزات گران‌بها از جمله طلا را انجام دهید. همچنین امکان خرید اقساطی خانه با این نوع حساب بانکی در ترکیه امکان‌پذیر است.

2- حساب مشارکتی [Participatory Account]

حساب مشارکتی حسابی مشترک میان صاحب‌حساب و بانک است. توزیع بازده در این نوع حساب از نوع مشارکت سود و زیاد است و جالب آن‌که در این نوع حساب نرخ بازده را در پایان دوره تعیین می‌کنند و نه در ابتدای دوره.

وجوه جمع‌آوری‌شده از این نوع حساب برای نأمین مالی موارد مختلفی همچون تجارت، کشاورزی، صنعت و موارد این قبیل استفاده می‌شود، آن هم بر اساس اصول بانکداری اسلامی. مقصود این است که تأمین مالی بخش‌هایی که ذکرشان رفت بدون ربا صورت می‌گیرد.

3- حساب جاری طلایی [Current Gold Bank Accounts]

این نوع حساب‌های بانکی در ترکیه مربوط به زمان و مکان خاصی نیست و همچنین بر پایه‌ی طلا است. در واقع حساب جاری طلایی فرصتی جهت پس‌انداز در طلا – و البته دیگر فلزات گران‌قیمت – را فراهم می‌آورد. با باز کردن حساب جاری طلایی گواهی‌ای بر اساس طلای ذخیره‌شده در بانک‌هایی که امکان خرید و فروش طلا در آن‌ها وجود دارد صادر می‌شود. در واقع روی این نوع حساب می‌توان برای پس‌انداز حساب کرد. این نکته را هم اضافه کنم که حداقل معامله معمولاً برابر با 0.01 گرم است، همچنین طلا را می‌توان در هر زمان با قیمت آن زمان خرید یا فروخت.

4- سایر حساب‌های بانکی

البته که 3 حساب فوق اصلی‌ترین انواع حساب بانکی در ترکیه هستند، اما جز آن‌ها چند نوع حساب بانکی دیگر وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حساب بیمه‌ای و حساب پس‌انداز الکترونیکی اشاره کرد.

حساب‌های بیمه‌ای در واقع حساب‌هایی هستند که صرفاً به‌صورت چک در شعبه‌های بانک‌های داخلی ترکیه قابل‌استفاده اند و حساب‌های پس‌انداز الکترونیکی، به‌صورت آنلاین قابل‌افتتاح هستند. این نوع حساب‌ها سود بیش‌تری می‌دهند، خصوصاً اگر به‌صورت بلندمدت افتتاح شوند.

چه مدارکی برای افتتاح حساب در ترکیه نیاز است؟

بحث ما معرفی انواع حساب بانکی برای ایرانیان مقیم ترکیه است و نه خودِ تُرک‌ها و بنابراین بهتر است برای بحث در مورد مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب‌های بانکی در ترکیه هم تمرکز روی مدارکی داشته‌باشیم که اتباع خارجی ترکیه باید داشته باشند. فرآیند افتتاح حساب در ترکیه برای اتباع خارجی مقداری پیچیده‌تر از فرآیند بازکردن حساب در ترکیه برای خود تُرک‌هاست، بااین‌حال در کل مدارک زیر مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه هستند:

  • پاسپورت معتبری که شماره ID خارجی داشته‌باشد
  • شماره‌ی شناسایی مالیاتی [این شماره را می‌توان از اداره‌ی دارایی و مالیات به‌رایگان دریافت کرد]
  • مدرک اثبات‌کننده‌ی آدرس [برای آن‌که ثابت شود که آدرس محل زندگی ما کجاست می‌توانیم از قبض برق، قبض آب یا سند خانه استفاده کنیم]

این سه مدرک مهم‌ترین مدارک برای بازکردن حساب بانکی در ترکیه هستند، اما بهترین راه برای دانستنِ این‌که برای هر بانکی به چه مدارکی نیاز است، مراجعه به وب‌سایت آن بانک است. در وب‌سایت هر بانکی، مدارکی که باید تهیه شوند ذکر شده‌اند و خوشبختانه وب‌سایت‌های بانک‌ها به زبان‌های مختلف در دسترس هستند. خبر خوب دیگر این‌که برخی از بانک‌ها امکان افتتاح حساب به‌صورت آنلاین را هم فراهم آورده‌اند.

بهترین بانک‌های ترکیه

همان‌طور که در ایران بانک‌های زیادی وجود دارند در ترکیه هم بانک زیاد است. از جمله شاخص‌ترین بانک‌های ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- Ziraat Bank

انواع حساب بانکی در ترکیه

بانک Ziraat در سال 1863 تأسیس شده و از قدیمی‌ترین بانک‌های ترکیه است. این بانک دولتی است و دفتر مرکزی آن در شهر آنکارا – پایتخت ترکیه – قرار دارد. حدود 27 هزار کارمند در کل ترکیه دارد و از 1752 شعبه برخوردار است.

  • درآمد خالص: 9.65 میلیار TRY  [آمار 2020]
  • کل دارایی ها: 1.08 تریلیون TRY [آمار 2020]

 


بیشتر بخوانید: نحوه اخذ شهروندی ترکیه و سوالات مربوطه


2- Isbank

انواع حساب بانکی در ترکیه

Isbank در سال 1924 تأسیس شده و نخستین بانک عمومی ترکیه است که در زمان جمهوری ترکیه تأسیس شده‌است. حدود 24 هزار کارمند و 1227 شعبه در سراسر ترکیه دارد.

  • درآمد خالص: 6.66 میلیارد TRY [آمار 2020]
  • کل دارایی ها: 765.98 میلیارد TRY  [آمار 2020]

3- Garanti Bank

انواع حساب بانکی در ترکیه

این بانک هم از شاخص‌ترین بانک‌های ترکیه است. دفتر مرکزی آن در استانبول است و سال 1946 تأسیس شده‌است. حدود 910 شعبه در ترکیه دارد و در خارج از ترکیه هم فعالیت می‌کند. تقریباً 19 هزار کارمند دارد و درآمد خالص‌اش بر اساس آمار سال 2020 حدود 6.3 لیره است

4- AKBank

این بانک در سال 1948 تأسیس شده و حدود 770 شعبه در کل ترکیه دارد. اغلب محله‌های شهرهای ترکیه شعبه‌ای از این بانک را در خود جای داده‌اند. درآمد خالص آن در آمارهای سال 2020 حدود 6.26 لیره ثبت شده‌است.

سخن پایانی

مروری مختصر بر انواع حساب بانکی در ترکیه داشتیم و دیدیم که همچون ایران و البته اغلب کشورهای جهان، چندین نوع حساب بانکی در ترکیه وجود دارد. همچنین مروری مختصر بر مدارک لازم برای افتتاح حساب در این کشور داشتیم، اما توضیح افتتاح حساب در ترکیه را در نوشتاری دیگر انجام داده‌ایم. برای دسترسی به آن نوشتار از لینک زیر استفاده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset