راهنمای ثبت برند در ترکیه

ترکیه از مهم‌ترین کشورهای جهان است. فارغ از تمامی عللی که ترکیه را به یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌اند، موقعیت عالی این کشور که مابین دو تا از دریاهای بزرگ جهان قرار گرفته و همچنین حد فاصل دو قاره‌ی اروپا و آسیا واقع شده‌است، خود به‌تنهایی می‌تواند علتی بسیار تأثیرگذار برای مهم‌انگاشتن کشور ترکیه باشد. با توجه به مهم‌بودن کشور ترکیه از لحاظ‌های مختلف بخصوص شکوفایی صنعت در ترکیه و همچنین پیشرفت‌های این کشور در دهه‌های اخیر، بسیاری علاقه دارند که برندشان را در ترکیه ثبت کنند. چنان‌چه شما هم در پی ثبت برند در ترکیه یا ثبت علامت تجاری در ترکیه هستید این نوشتار از مجله‌ی بهبود هومز را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه خواهیم گفت که برای ثبت برند تجاری در ترکیه چه روش‌هایی وجود دارد و نیاز به تهیه‌کردن چه مدارکی است.

روش‌های ثبت برند در ترکیه

دو روش عمده برای ثبت برند در ترکیه وجود دارد. یکی همان روش ثبتِ برند بین‌المللی یعنی سیستم مادرید است و دیگری این است که مستقیم برند را در ترکیه ثبت کنید. البته که روش نخست موجب می‌شود برند به‌صورت یک برند جهانی شناخته شود، اما روش دوم بیشتر برای کسانی است که خواهان فعالیت در داخل خود ترکیه هستند و چندان تمایل ندارند که برندشان در سطح جهانی فعالیت کند و شناخته‌شده باشد. نکته‌ی جالب آن‌که ثبت برند با روش اول یعنی به‌صورت بین‌المللی فرآیند ساده‌تری است.

خوبی روش اول این است که می‌توان برند را ابتدا در ایران ثبت کرد و سپس آن را ثبت بین‌المللی کرد، اما در روش دوم از اول باید برند در ترکیه ثبت شود. در ادامه در مورد چگونگی ثبت برند در ترکیه به روش‌های اول و دوم و همچنین مدارک لازم برای هر یک از این دو روش خواهیم گفت.

1- ثبت بین‌المللی برند در سیستم مادرید

روش نخست برای ثبت برند در ترکیه در واقع همان روش ثبت برند به صورت بین‌المللی است. این روش هم کم‌دردسر است و هم این که برای آن‌ها که برندشان را ابتدا در ایران ثبت کرده‌اند روشی مناسب است. جز این‌ها، کسانی که برندشان را در سیستم مادرید ثبت می‌کنند بین‌المللی می‌شوند و امکان فعالیت بین‌المللی برای آن‌ها فراهم می‌گردد.

سیستم ثبت برند جهانی زیر نظر شرکتی با نام وایپو [WIPO] است. جهت ثبت برند در این سیستم ابتدا باید برند به صورت ملی ثبت شود. پس از این، باید برند باید در سازمان مالکیت معنوی ایران ثبت شود و اظهارنامه‌ای جهت ارائه به شرکت WIPO به زبان انگلیسی [یا انگلیسی یا فرانسوی] دریافت گردد. در طی این اظهارنامه کشورهای مورد تأیید این سازمان برای فعالیت انتخاب می‌شوند. در این مرحله بهتر است تمامی کشورها که شامل ترکیه هم می‌شوند انتخاب شوند. البته این مرحله نیاز به صرف هزینه‌ است، هرچند که این هزینه‌ چندان زیاد نیست. همچنین این هزینه ثابت نیست و به تعداد طبقات و کشورهای مورد نظر، سیاه‌وسفید یا رنگی‌بودن علامت تجاری و موارد دیگر بستگی دارد. افزون بر این، این هزینه باید به‌شکل فرانک سوییس پرداخت شود.

با ثبت برند به این شکل، برند شما در 85 کشور عضو که این سیستم هستند – از جمله ترکیه – ثبت می‌شود و دیگر نیازی به ثبت برند در ترکیه به شکل مستقیم نیست.

برای خرید آپارتمان تجاری در ازمیر میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

از جمله کشورهایی که در این سیستم فعالیت دارند باید به موارد زیر اشاره کرد:

ایران، اتحادیه اروپا، اتریش، آذربایجان، ترکیه، چین، استرالیا، بوسنی‌وهرزه‌گوین، بلژیک، بلغارستان، آنتیگوا و بارباردو، آلبانی، ارمنستان، بحرین، بوتان، بوتسوانا، بنلوکس (اتحادیه بنلوکس)، بلاروس، ژاپن، کوبا، قبرس، آلمان، دانمارک، سوئیس، چک، الجزیره، استونی، مصر، کره شمالی، کره جنوبی، قزاقستان، لیختن‌اشتاین، لیبریا، لسوتو، لتونی، لیتونی، موروکو ، موناکو، مولداوی، مونته نگرو، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سودان، ماداگاسکار، اسپانیا، فنلاند ، فرانسه، انگلیس، گرجستان، غنا، یونان، کرواسی، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، کنیا، زامبیا، کوراکائو، سنت‌مارتین، سوازیلند، سائوتومه و پرنسیپ، قرقیزستان، مقدونیه، مغولستان، موزامبیک، سیرالئون، سن‌مارینو، نامبیا، نروژ، عمان، سوئد، سنگاپور، اسلوونی، اسلوواکی، سوریه، تاجیکستان، ترکمستان، اوکراین، آمریکا، ازبکستان و ویتنام.

در ضمن برای ثبتِ برند در ترکیه به این شکل به مدارک زیر نیاز دارید:

  • فرم اختصاصی تکمیل‌شده [این فرم از وب‌سایت وایپو قابل‌دانلود است]
  • درخواست‌نامه‌ی ثبت بین‌المللی برند به سازمان ثبت برند
  • کپی کارت ملی و شناسنامه‌ی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت
  • آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی، کپی کارت ملی و شناسنامه برای اشخاص حقیقی
  • فرم محاسبه‌ی هزینه‌ها به‌صورت مهرشده
  • معرفی‌نامه برای شرکت‌ها همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا بر روی سر برگ به همراه مهر شرکت برای اشخاص حقوقی
  • اصل گواهی ثبت برند در ایران و کپی آن برای ضبط در پروند
  • رسید و گواهی مربوط به پرداخت هزینه‌های بررسی اظهارنامه‌ی بین‌المللی
  • کپی آگهی ثبت تأسیس شرکت
  • کپی روزنامه‌ی رسمی ثبت شرکت

2- ثبت برند در ترکیه به‌صورت مستقیم

روش نخست ثبتِ برند به‌شکل جهانی بود که شامل ترکیه هم می‌شد، اما این روش دوم برای برند تجاری در ترکیه به صورت مستقیم است. در این روش نیازی به ثبت برند در ایران نیست! این روش برای آن‌ها که قصد فعالیت در ترکیه دارند و چندان خواهان فعالیت بین‌المللی نیستند مناسب است. اگرچه درصورتی‌که بعداً بخواهند به‌صورت بین‌المللی فعالیت کنند هیچ مانعی سر راه‌شان نیست بلکه باید طریقی را طی کنند که در بالا به آن پرداختیم.

برای اخذ شهروندی ترکیه بر روی آن کلیک کنید.

به هر حال، ثبت برند در ترکیه هم برای آن‌ها که در ترکیه به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند است و هم برای اتباع خارجی. افراد خارجی هم می‌توانند به‌عنوان شخص حقیقی نسبت به ثبت برند اقدام کنند و هم به‌عنوان شخص حقوقی.

جهت ثبت برند تجاری در ترکیه ابتدا باید درخواست ثبتِ برند را به مؤسسه‌ی ثبت اختراعات و برندهای تجاری ترکیه ارائه دهید. برای این کار باید یک تقاضانامه به زبان ترکی تهیه کنید. در این تقاضانامه مواردی همچون موضوعات برند، طبقه‌ی برند و در کل مشخصات برند را به همراه تصاویر برند درج کنید.

این مؤسسه کارشناسانی دارد که وظیفه‌شان بررسی درخواست‌های ثبتِ برند در ترکیه است. درصورتی‌که تقاضانامه‌تان مطابق با قوانین و مقرران ترکیه باشد و در کل مشکلی نداشته باشد، برندتان در بولتن رسمی مؤسسه آگهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت در ترکیه و قوانین آن

این آگهی سه ماه در بولتن می‌ماند تا مشخص شود که این برند مدعی حقیقی یا حقوقی ندارد. درصورتی‌که این مرحله به‌خوبی طی شود، موضوع برند در یکی از روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار آگهی می‌شود. پس از این مرحله نیز اگر هیچ مدعی حقیقی یا حقوقی‌ای برای برند پیدا نشود، مؤسسه‌ی مذکور از شما می‌خواهد که مدارک لازم [که پایین‌تر معرفی‌شان خواهیم کرد] را تهیه کنید. با تهیه‌ی مدارک به‌شکل صحیح می‌توانید آخرین مرحله برای ثبت برند در ترکیه را طی کنید. درنظر داشته باشید که در هر یک از این مراحل اگر درخواست شما جهت ثبتِ برند تجاری در ترکیه رد شود این امکان را دارید که درخواست تجدید نظر بدهید.

نکته‌ی دیگر آن‌که آن‌ها که برندشان را در ایران ثبت کرده‌اند و می‌خواهند برندشان را در ترکیه هم ثبت کنند – بدون آن‌که در سیستم بین‌المللی ثبت‌اش کنند – باید از همین طریق دوم استفاده کنند، اما ضمن ارائه‌ی مدارک و تقاضانامه، نیاز است که گواهی ثبت برندشان در ایران را هم ارائه کنند.

در آخر باید به مدارکی که نیاز است برای ثبت برند در ترکیه تهیه کنید اشاره کنیم:

  • ترجمه و کپی پاسپورت متقاضی و یا مدیر شرکت متقاضی
  • کپی ثبتِ برند در ایران [درصورتی‌که برند پیش‌تر در ایران ثبت شده‌است، درغیراین‌صورت نیازی به این مدرک نیست]
  • کپی از روزنامه‌ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • تقاضانامه به زبان ترکی
  • اظهارنامه به زبان ترکی
  • روزنامه‌ی ترجمه‌شده
  • وکالتنامه‌ی وکیل
  • عکس و مشخصات برندی که قصد ثبت‌اش را دارید

سخن پایانی

در این نوشتار مروری بر چگونگیِ ثبتِ برند در ترکیه داشتیم و دیدیم که از دو طریق می‌توان برند را در ترکیه ثبت کرد. یک طریق ثبتِ برند به‌صورت بین‌المللی در سیستم مادرید [که شامل ترکیه هم می‌شود] است و طریق دوم ثبت برند به صورت مستقیم در خود کشور ترکیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset