راهنمای خرید خانه در ترکیه

نکات مهم برای خرید ملک در ترکیه

آمارها نشان از آن دارند که رده‌ی نخست خریداران خانه در ترکیه متعلق به ایرانیان است. مهم‌ترین مزیت خرید خانه در ترکیه برای ایرانیان این است که می‌توانند به‌واسطه‌ی خرید ملک در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کنند. اما اخذ اقامت ترکیه – خصوصاً اقامت دائم ترکیه – با استفاده از خرید خانه در ترکیه شرایطی خاص دارد، به‌ویژه از این رو که در سال 2020 قوانین مربوط به این مورد مقداری تغییر کرده‌است. در ادامه‌ی این نوشتار به تفصیل در مورد راهنمای خرید خانه در ترکیه و ارتباط آن با اخذ اقامت دائم ترکیه گفته خواهد شد.

 

چرا خرید خانه در ترکیه؟

ترکیه کشوری در همسایگی ایران است، کشوری وسیع با استان‌ها و شهرهای متعدد. استانبول مشهورترین شهر ترکیه است، اما شهرهایی همچون ازمیر، آلانیا، ترابزون، مارماریس، آنکارا، کایسری و وان نیز از جمله شهرهای مشهور و محبوب ترکیه برای خرید ملک در ترکیه هستند. بسیاری از ایرانیانی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند به یکی از این شهرها رفته و در آن‌جا اقامت می‌گزینند.

خرید خانه در ترکیه مزایای زیادی برای خریدار دارد. مهم‌ترین مزایای خرید آپارتمان در ترکیه به قرار زیر اند:

  • با خرید خانه در ترکیه – تحت شرایطی – می‌توان اقامت دائم ترکیه را دریافت کرد.
  • خرید ملک در ترکیه دردسر زیادی ندارد، خصوصاً اگر از طریق آژانس‌های املاک ایرانی‌ای که در این کشور فعالیت دارند اقدام کنید. آژانس املاک بهبود هومز آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره‌ی حرفه‌ای به شما جهت خرید ملک در ترکیه است. مشاوران مجرب و متعدد ما در ترکیه و به‌خصوص شهر ازمیر به‌طور کامل شما را جهت انتخاب و خرید خانه در ترکیه با کمترین دردسر راهنمایی خواهند کرد.
  • ترکیه کشوری جذاب است و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. بنابراین با خرید خانه در ترکیه و اخذ اقامت این کشور، می‌توانید روزها و هفته‌ها و ماه‌های بسیار خوشی را در شهرهای متعدد و زیبای این کشور تجربه کنید.
  • هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است، هزینه‌هایی همچون هزینه‌های خوراک، هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های پوشاک و هزینه‌های تحصیل.
  • امکان پرداخت قیمت خانه به صورت قسطی در شرایطی خاص وجود دارد.
  • انواع خانه در ترکیه پیدا می‌شود: خانه‌های ساحلی، خانه‌های ویلایی، خانه‌های آپارتمانی، خانه‌های مجتمعی و ...
  • ترکیه دروازه‌ای برای مهاجرت به کشورهای اروپای غربی است. بسیاری از آن‌ها که به ترکیه مهاجرت می‌کنند چند سال بعد در یکی از کشورهای اروپایی سکونت می‌گزینند.

 

City Picture

اخذ اقامت ترکیه با استفاده از خرید خانه در ترکیه

چنان‌که در بالا اشاره شد، به‌واسطه‌ی خرید ملک در ترکیه امکان اخذ اقامت دائم ترکیه فراهم می‌شود، اما باید یک سری شرط‌ها رعایت شوند.

خانه‌ای که در ترکیه خریداری می‌شود باید حداقل قیمتی معادل 250 هزار دلار آمریکا داشته باشد. همچنین برای حداقل 3 سال باید این ملک خریداری‌شده حفظ شود و بنابراین در 3 سالِ نخستی که این ملک را خریداری کرده‌اید، امکان فروش آن را نخواهید داشت.

البته این تنها راه برای اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق خرید خانه در ترکیه نیست. با خرید خانه‌ای حداقل 60 هزار دلاری نیز می‌توان اقامت ترکیه را دریافت کرد. شرایط از این قرار است که با خرید خانه‌ای با ارزش حداقل 60 هزار دلار ترکیه اقامتی 3 ساله از نوع توریستی به شما اعطا می‌شود. با این نوع اقامت نمی‌توانید در ترکیه کار کنید، اما می‌توانید شرکتی تأسیس کنید و حداقل 5 نفر از شهروندان ترکیه را در این شرکت استخدام کنید. در چنین شرایطی اجازه‌ی کار به شما در ترکیه نیز داده می‌شود. قابل‌ذکر است اقامت توریستی 3 ‌ساله‌ امکان تمدید تا 10 سال را دارد.

 


بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت گواهینامه ترکیه


مراحل خرید خانه در ترکیه به چه صورت است؟

بدیهی است که نخستین مرحله برای خرید ملک در ترکیه انتخاب خانه است. پس از انتخاب خانه، می‌توان با استفاده از یک مترجم حقوقی که معمولاً توسط دفاتر اسناد رسمی دولت ترکیه منصوب می‌شود، راهنمایی‌هایی دریافت کرد. در این مرحله امکان بهره‌گرفتن از تجربیات و دانش یک وکیل کاربلد نیز فراهم است.

سپس باید پاسپورت خریدار جهت ترجمه به دفتر اسناد رسمی برده شود و پس از آن با انتقال مبلغ خرید خانه به حساب فروشنده، قرارداد امضا می‌شود. پس از آن، وکیلِ خریدار قرارداد را به دفاتر رسمی بُرده و سند رسمی را که با نام TAPU شناخته می‌شود دریافت می‌کند. این سند حاوی عکس مالک و همچنین تمبر و امضای رسمی خریدار است.

در آخر سروکار خریدار با اداره‌ی مالیات محلی ترکیه است. در این اداره، حسابی برای سرمایه‌گذار باز شده و یک شماره‌ی مالیات اختصاصی به او داده می‌شود. 4 درصد از ارزش ملک به‌عنوان مالیات از خریدار و فروشنده دریافت می‌شود. این 4 درصد معمولاً بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

می‌بینید که مراحل خرید خانه در ترکیه چندان پیچیده نیست و این یکی از عللی است که موجب شده‌اند سرمایه‌گذاران زیادی روی به خرید ملک در ترکیه بیاورند.

 

House picture

 

قیمت خانه در شهرهای بزرگ ترکیه

استانبول بزرگ‌ترین و گران‌ترین شهر ترکیه برای زندگی است. با این حال کم نیستند ایرانیانی که نه استانبول بلکه ازمیر که در غرب ترکیه قرار دارد را به عنوان شهر مقصد انتخاب می‌کنند. ازمیر نیز شهری بزرگ است و از کلان‌شهرهای ترکیه محسوب می‌شود. این شهر هم همچون استانبول شهری تاریخی است و جاذبه‌های گردشگری مهمی دارد.

قیمت خانه در ترکیه و خصوصاً در شهرهای بزرگ آن ثابت نیست و خصوصاً در چند سال اخیر با افزایش مواجه شده‌است. چنان‌که می‌دانید قیمت خانه در ایران به عوامل متعددی وابسته است و این شرایط برای ترکیه هم برقرار است. به‌عنوان مثال، ساحلی‌بودن یا نبودن خانه، متراژ خانه، سن بنا، امکانات خانه، شهر و محله از جمله عوامل تأثیرگذار در قیمت خانه هستند. با این حال به صورت میانگین می‌توان گفت که قیمت هر متر خانه در استانبول حدود 3900 لیرِ ترکیه، قیمت هر متر خانه در ازمیر حدود 3000 لیرِ ترکیه، قیمت هر متر خانه در آنکارا حدود 1800 لیرِ ترکیه و قیمت هر متر خانه در آنتالیا تقریباً 2100 لیرِ ترکیه است.

 

آیا محدودیتی برای انتخاب شهر در ترکیه برقرار است؟

پرسش رایجی که میان متقاضیان خرید خانه در ترکیه وجود دارد این است که آیا ایرانیان مجبور اند که از میان شهرهای ترکیه صرفاً در یک سری شهر خاص اقامت گزینند؟ پاسخ به این پرسش خیر است، چرا که هیچ محدودیتی برای انتخاب شهر در ترکیه به‌هنگام خرید خانه وجود ندارد.

به‌عنوان مثال، درصورتی‌که به‌دنبال خرید خانه در شهرهای بزرگ هستید می‌توانید روی شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر حساب کنید. اگر به‌دنبال خرید خانه‌های ساحلی هستید می‌توانید روی شهرهای مارماریس، آنتالیا، کوش آداسی و آنالیا حساب کنید.

House and City

 

هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه کدام‌اند؟

در هر کجای جهان که خانه خریداری کنید، علاوه بر هزینه‌های خانه نیاز به صرف هزینه‌های جانبی هم وجود دارد. به‌عنوان مثال، هزینه‌ی کمیسیون بنگاه و هزینه‌ی شهرداری از جمله‌ی این هزینه‌ها هستند. شرح هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه به صورت زیر است:

  • هزینه‌ی انتقال سند: 2 تا 3 درصد مبلغ کل خانه
  • هزینه‌ی کمیسیون بنگاه: 3 تا 5 درصد مبلغ کل خانه
  • هزینه‌ی بیمه: 300 تا 800 لیر ترکیه به ازای هر نفر
  • عوارض شهرداری: 2 تا 3 درصد مبلغ کل خانه
  • هزینه‌ی محضری‌کردن کپی هر پاسپورت: حدود 200 لیر ترکیه

جز این موارد، یک سری هزینه‌ی دیگر نیز وجود دارند. به‌عنوان مثال، نیاز به پرداخت هزینه‌ی وکیل است، اما هزینه‌ی وکیل موردی ثابت نیست و به خود وکیل بستگی دارد. به این موارد، هزینه‌ی مترجم نیز باید اضافه شود. همچنین نیاز به صرف هزینه‌ی بیمه‌ی DASK است. این بیمه بیمه‌ی اجباری زلزله است که به‌هنگام امضای سند مالکیت نیاز به پرداخت هزینه‌اش است. به‌عنوان مثال، هزینه‌ی بیمه‌ی DASK برای یک آپارتمان 70 متری حدود 250 لیرِ ترکیه است.

 

قوانین خرید خانه در ترکیه برای اتباع خارجی به چه صورت است؟

اکنون که مروری بر بسیاری از نکات مربوط به خرید خانه در ترکیه داشتیم، بد نیست مروری هم بر مهم‌ترین و شاخص‌ترین قوانین خرید ملک در ترکیه داشته باشیم. این موارد به قرار زیر هستند:

  • هر فرد خارجی نهایتاً می‌تواند تا 30 هکتار از اراضی ترکیه را خریداری کند.
  • هر فرد خارجی نهایتاً تا 10 درصد از اراضی هر ناحیه یا شهر را می‌تواند خریداری کند.
  • انتقال مالکیت صرفاً از طریق اوراق رسمی و ثبتی در دفاتر رسمی ثبت اسناد ملکی که توسط طرفین و یا وکلای رسمی به امضا رسیده باشد، امکان‌پذیر است.
  • خریدار باید تابعیت یکی از کشور های مجاز به خرید آپارتمان در ترکیه را داشته باشد. ایران از جمله‌ی این کشورهاست.
  • خرید ملک در مناطق نظامی برای اشخاص حقیقی ممنوع است.

 

کسب اقامت با خرید خانه ارزان در ترکیه میسر است؟

در بالا اشاره شد که با خرید خانه‌ی 250 هزار دلاری می‌توان اقامت ترکیه را کسب کرد و همچنین می‌توان با خرید خانه به قیمت حداقل 60 هزار دلار، اقامتی توریستی که قابل‌تمدید است دریافت کرد؛ اما خبر خوب دیگر این است که امکان کسب اقامت ترکیه با خرید خانه ارزان در ترکیه – مثلاً با قیمت 150 هزار دلار – نیز فراهم است.

توضیح آن‌که در برخی موارد امکان این که بتوان با پرداخت 150 هزار دلار به صورت نقد و 100 هزار دلار به صورت وام [از طرف فروشنده] خانه‌ای خوب در ترکیه خریداری کرد. بازپرداخت این وام 100 هزار دلاری به این شکل است که ملک خریداری‌شده تا 4 سال نزد فروشنده خواهد بود، اما از سود آن این مبلغ 100 هزار دلاری پرداخت می‌شود. بعد از 4 سال، خریدار می‌تواند از ملک خود استفاده کند.

 

City by sea

آیا با اجاره‌ی خانه در ترکیه می‌توان اقامت ترکیه را کسب کرد؟

در آخر بد نیست به این پرسش بپردازیم که آیا کسب اقامت ترکیه صرفاً از طریق خرید خانه در ترکیه فراهم می‌شود یا این‌که می‌توان به‌واسطه‌ی اجاره‌ی خانه هم اقامت ترکیه را به دست آورد؟

پاسخ این است که با اجاره خانه هم می‌توان اقامت به دست آورد، اما این اقامت نه اقامتی دائمی بلکه اقامتی توریستی است. تا قبل از سال 2020، با اجاره‌ی خانه می‌شد اقامتی دو ساله به صورت توریستی دریافت کرد، اما اکنون صرفاً اقامتی یک ساله با اجاره‌ی خانه داده می‌شود. همچنین این اقامت یک ساله امکان تمدید ندارد.

 

سخن پایانی

 

با هم در این نوشتار مروری بر شرایط خرید خانه در ترکیه داشتیم. دیدیم که با خرید خانه‌ای حداقل 250 هزار دلاری می‌توان اقامت دائم ترکیه را دریافت کرد. همچنین دانستیم که مراحل خرید ملک در ترکیه و قوانین خرید خانه به چه صورت هستند.

در آخر آن‌که از شما دعوت می‌کنیم برای انتخاب و خرید خانه در ترکیه به‌صورت حرفه‌ای و با کمترین دردسر، از خدمت مشاوره‌ی آژانس املاک بهبود هومز بهره ببرید.

هر پرسشی که در این زمینه دارید، از طریق راه‌های ارتباطی [که در پایین صفحه می‌بینید] با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را خدمت شما ارائه دهند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset