راهنمای گردشگری در ازمیر | جذاب‌ترین شهر غرب ترکیه

ازمیر شهری در غرب ترکیه است. این شهر سومین شهر بزرگ ترکیه از لحاظ مساحت است، اما جز این مورد با معیارهای دیگری نیز این شهر از شهرهای برتر ترکیه محسوب می‌شود؛ از جمله اقتصاد، میزان گردشگر، وضعیت صنعت، جمعیت و ... . ازمیر از پرگردشگر‌ترین شهرهای ترکیه است. اگر قرار باشد کل استان ازمیر را هم در نظر بگیریم، در استان ازمیر کلی جاذبه‌ی گردشگری تاریخی، شهری، مدرن و طبیعی وجود دارند و موجب شده‌اند که سالانه چندین میلیون گردشگر از آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا به استان و شهر ازمیر سفر کنند. ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی بهبود هومز، روی وضعیت گردشگری در ازمیر تمرکز دارد.

 

مختصری در مورد ازمیر

شهر ازمیر مرکز استان ازمیر است. این شهر بعد از استانبول و آنکارا بزرگ‌ترین شهر ترکیه از لحاظ مساحت است. حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر در ازمیر زندگی می‌کنند. چنان‌که در بالا هم اشاره شد، جاذبه‌های گردشگری زیادی اعم از شهری، مدرن، طبیعی و تاریخی در شهر و در کل استان ازمیر وجود دارند و همین‌ها اند که گردشگران زیادی را سالانه به ازمیر می‌کشانند.

منطقه‌ای که ازمیر در آن قرار دارد بسیار قدیمی است و حتی در دورانی که اوج شکوفایی یونان بوده، این منطقه رونق داشته و از مهم‌ترین منطقه‌های یونان محسوب می‌شده‌است. همین است که باعث شده امروز جاذبه‌های گردشگری تاریخی زیادی در ازمیر وجود داشته باشند.

در دوره‌ی عثمانی هم این منطقه بسیار رونق داشت و در کل ازمیر همواره منطقه‌ای مهم در کشور ترکیه محسوب می‌شده‌است. امروز نیز دانشگاه‌هایی مهم، مراکز صنعتی‌ای متعدد و بازارهای تجاری زیادی در ازمیر فعالیت دارند. خلاصه آن‌که ازمیر نقشی اساسی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست ترکیه ایفا می‌کند. بسیاری از ایرانیانی هم که به ترکیه مهاجرت می‌کنند در استان و خصوصاً شهر ازمیر سکونت می‌گزینند. در ادامه در راستای بحث‌مان پیرامون گردشگری در ازمیر به معرفی بهترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر خواهیم پرداخت. سعی ما بر این است که هم بر شهر ازمیر و هم بر کل استان ازمیر تمرکز داشته باشیم.

جاذبه‌های گردشگری در ازمیر

1- شهر تاریخی افسوس

چند بار اشاره کردم که در ازمیر جاذبه‌های گردشگری تاریخی زیادی وجود دارند؛ از این رو آن‌ها که به جاذبه‌های گردشگری تاریخی علاقه دارند قطعاً از گردشگری در ازمیر لذت خواهند برد. یکی از بهترینِ این جاذبه‌های تاریخی، شهر تاریخی افسوس است. افسوس شهری‌ست که در چند سده پیش از میلاد مسیح، رونقی بسیار داشته‌است. حتی چندین فیلسوف و نویسنده و مجسمه‌ساز مشهور تاریخ از جمله هراکلیتوسِ فیلسوف اهل این شهر بوده‌اند.

امروز بقایای زیادی از ساختمان‌های آن زمانِ افسوس باقی مانده‌اند و قطعاً دیدن‌شان و گشتن میان‌شان برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ بسیار جذاب است. سعی می‌کنم خیلی مختصر به برخی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌توان در سفر به افسوس دید اشاره کنم. البته پیش از آن‌که به معرفی این جاذبه‌ها بپردازم لازم است بگویم که برای رسیدن به افسوس باید در ازمیر سوار تاکسی‌هایی شوید که به سمت روستای سلسوک یا سلچوک حرکت می‌کنند.

آمفی تئاتر افسوس

آمفی تئاتر افسوس

نخستین بنای زیبا و تاریخی‌ای که در افسوس چشم‌تان را می‌گیرد آمفی‌تئاتر افسوس است. این آمفی‌تئاتر عمدتاً پس از دوران اوج یونان و در دوران قدرت رومیان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. امروز بخش‌هایی از آن از بین رفته‌اند، اما هنوز هم ارزش دیدن دارد. در آن زمان حدود 25 هزار نفر را در خود جای می‌داده‌است. در آن تئاتر برگزار می‌شده، گاهی نبرد گلادیاتورها را در آن راه می‌انداخته‌اند، گاهی هم چون فلسفه و فلسفیدن در آن منطقه رایج بوده، بحث‌های فلسفی را در این مکان برگزار می‌کرده‌اند.

گردشگری در ازمیر

کتابخانه سلسوس

کتابخانه‌ی سلسوس یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری افسوس است. این کتابخانه‌ی بزرگ در قرن دوم میلادی ساخته شده و می‌گویند انگیزه‌ی نخست‌شان از ساخت این کتابخانه‌ی بزرگ این بوده که پس از مرگ حاکم رومی - Tiberius Julius Celsus – او را در آن دفن کنند. این کتاب‌خانه‌ی سلسوس در زمان اوج‌اش جزو 3 کتاب‌خانه‌ی برتر جهان بوده و حدود دوازده هزار کتاب در خود داشته‌است. انسان‌های متفکر زیادی در این کتاب‌خانه رفت‌وآمد داشته‌اند. قطعاً از دیدن معماری زیبای‌اش لذت خواهید برد.

گردشگری در ازمیر

خیابان Curetes

جز این دو بنا، چند خیابان هم در شهر تاریخی افسوس در نزدیکی ازمیر وجود دارند که گشت‌وگذار در آن‌ها حسی تاریخی و لذت‌بخش به گردشگر می‌دهد. خیابان‌های Curetes و Arcadian از جمله‌ی این خیابان‌ها هستند. همچنین در همین خیابان‌ها معبد هادریان وجود دارد که بخش‌های زیادی از آن باقی مانده و قطعاً از دیدن‌شان لذت خواهید برد. افزون بر این‌ها، فواره‌ی Trajan یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری افسوس است؛ فواره‌ای که مجسمه‌هایی بسیار در کنارش بوده‌اند و اکنون این مجسمه‌ها را در موزه‌ی سلسوک که در همان مکان قرار دارد نگهداری می‌کنند و بنابراین بد نیست که سری هم به این موزه بزنید.

البته این مواردی که نام بردم صرفاً بخش کوچکی از آن‌چه که در افسوس دیدنی اند محسوب می‌شود. قطعاً در سفر به ازمیر باید سری به افسوس بزنید. اگر هم تازه به ازمیر مهاجرت کرده‌اید و قصد دارید که دیدنی‌های این شهر را ببینید، قطعاً باید دیدن از افسوس را در اولویت‌های نخست‌تان قرار دهید.

 


بیشتر بخوانید: معروفترین مناطق ازمیر


2- میدان کوناک

میدان کوناک

میدان کوناک

از اغلب کسانی که در ازمیر زندگی می‌کنند اگر بپرسید که مشهورترین نقطه‌ی ازمیر کجاست آدرس میدان کوناک را به شما می‌دهند. میدان کوناک از قدیمی‌ترین منطقه‌های ازمیر است و اکنون مشهورترین میدان کل ازمیر محسوب می‌شود. مغازه‌های زیادی اطراف این میدان وجود دارند. هم خودش زیباست و هم آن‌که در اطراف‌اش فضا برای پیاده‌روی به‌خوبی مهیاست. هر زمان که به ازمیر بروید گردشگران زیادی را می‌بینید که حوالی این میدان مشغول قدم‌زدن و گردش اند.

وسط میدان برجی قرار دارد که با نام برج ساعت مشهور است. این برج ساعت 25 متر ارتفاع دارد و بنابراین از بسیاری از نقاط شهر قابل‌دیدن است. می‌گویند ساعتی که در بالای این برج قرار گرفته را شاه آلمان به ازمیر اهدا کرده و در سال 1901 این برج را به دستور شاه آن زمان عثمانی یعنی سلطان عبدالحمید دوم ساخته‌اند.

در نزدیکی میدان کوناک، مسجدی تاریخی هم با نام مسجد یالی وجود دارد که بسیار مشهور است. این مسجد مربوط به قرن هجدهم میلادی است، اما حدود 3 قرن بعد از آن زمان هنوز هم استفاده می‌شود.

 

3- بازار کمرالتی

گردشگری در ازمیر

بعد از میدان کوناک، مشهورترین قسمت ازمیر همین بازار کمرالتی است. صرفاً به نام این منطقه یعنی «بازار» توجه نکنید و گمان نکنید که این منطقه فقط برای خرید است، بلکه کاروان‌سراهای قدیمی و مساجد قدیمی هم در این منطقه قرار دارند. کلی کافه و مغازه و دست‌فروش در این منطقه فعالیت دارند و قطعاً قدم‌زدن‌تان در این منطقه حتی اگر 5 ساعت هم طول بکشد، باز هم چیزهای جدید برای دیدن وجود خواهد داشت. خیلی‌ها تأکید دارند که هر چیزی اگر بخواهید بخرید در این بازار پیدا می‌کنید. آن‌قدر این بازار جذاب و سرگرم‌کننده است که خیلی احتمال‌اش پایین است که از گردش در آن خسته شوید. افزون بر گردش و خرید، چیزی که خیلی جذاب است بناهای تاریخی این منطقه است و بنابراین فضا برای عکس‌گرفتن نیز به‌خوبی مهیاست.

بازار کمرالتی نزدیک میدان کوناک قرار دارد و بنابراین راه دشواری برای رسیدن به آن در پیش ندارید. با مترو به ایستگاه متروی کوناک بروید و پس از پیاده‌شدن صرفاً 5 دقیقه راه بروید تا به این منطقه‌ی زیبا برسید. با رفتن به کمرالتی، می‌توان به بازدید یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مساجد ترکیه یعنی مسجد حصار رفت. این مسجد در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده و بسیار جلوه‌ی زیبایی دارد.

 

4- کادیفه‌کاله

کادیفه‌کاله

کادیفه‌کاله

قلعه‌ی مخملی یا کادیفه‌کاله یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در ازمیر است و شهرت فراوانی دارد. این قلعه بیش از 2300 سال پیش ساخته شده و هر بار که حکومتی در منطقه‌ی ترکیه روی کار آمده، توجهی ویژه به این قلعه داشته‌است. این قلعه روی یک تپه واقع شده‌است و چنان‌چه به این تپه بروید، می‌توانید چشم‌اندازی عالی از ازمیر پیش چشم داشته باشید.

 

5- آگورا

گردشگری در ازمیر

آگورا

آگورا بازاری قدیمی در ازمیر است که خرابه‌های‌اش برای گردشگران امروزی ازمیر باقی مانده‌اند. قطعاً در طی سفر به ازمیر باید به این قسمت رفت و از دیدن آن منطقه لذت برد. گفته می‌شود این بازار در گذشته در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار داشته و بسیار به آن اهمیت می‌داده‌اند.

 

6- موزه‌ی نقاشی و مجسمه‌ی ازمیر

موزه‌ی نقاشی و مجسمه

موزه‌های زیادی در ازمیر وجود دارند، اما یکی از آن‌ها با نام موزه‌ی نقاشی و مجسمه‌ی ازمیر شهرت زیادی دارد. این موزه مکانی برای نگهداری بسیاری از برترین آثار هنری ترک است - آثاری از هنرمندانی همچون احمدعلی پاشا، ابراهیم کالوس و امثال آن‌ها. علاقه‌مندان به هنر قطعاً از بازدید از این موزه لذت خواهند برد. قابل‌ذکر است که کتابخانه‌ای بزرگ در این موزه قرار داده‌اند.

 


بیشتر بخوانید: حمل و نقل عمومی در ازمیر و نحوه استفاده از آن


7- آسانسور

گردشگری در ازمیر

آسانسور

آسانسور نام بنایی در ازمیر است که ابتدا برای تسهیل رفت‌وآمد بین قله‌ی صخره‌های آن منطقه و خط ساحلی کاراتاش ساخته شد؛ اما امروز به یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر تبدیل شده‌است. گردشگران ازمیر به آسانسور می‌روند و از چشم‌اندازی زیبایی که در آن منطقه از کلیت ازمیر وجود دارند لذت می‌برند. امکان عکاسی هم در آن منطقه به‌خوبی وجود دارد. فروشگاه و کافه هم در آن منطقه فعالیت می‌کنند.

 

8- سواحل ازمیر

سواحل ازمیر

همان‌طور که چند بار در ابتدای این نوشتار اشاره شد، ازمیر افزون بر آن‌که شهری تاریخی و البته بزرگ و مدرن است، شهری‌ست که طبیعتی زیبا دارد و برخی از جاذبه‌های‌اش طبیعی هستند. بهترین جاذبه‌ی گردشگری طبیعی ازمیر منطقه‌ای‌ست با نام چشمه [Çesme]. در این منطقه می‌توانید به سواحلی متعدد دسترسی داشته باشید و از لذات و تفریحات ساحلی لذت ببرید. دو ساحل بزرگ ازمیر یعنی Alaçati و Ilica در این منطقه قرار دارند. تجربه‌ی صدای امواج دریای اژه، نسیم خنک ساحلی، شن‌های درخشان و نرم همه دست‌دردست هم می‌گذارند تا گردشگران بتوانند در گردشگری در ازمیر تفریحات و لذات ساحلی را به‌خوبیِ هرچه‌تمام‌تر تجربه کنند.

 

رستوران‌های ازمیر

گردشگری در ازمیر

بد نیست در نوشتارمان پیرامون چندوچون گردشگری در ازمیر سری هم به برخی از بهترین رستوران‌های ازمیر بزنیم. چنان‌چه اهل رستوران هستید و می‌خواهید در ازمیر به بهترین رستوران‌ها سر بزنید، پیشنهاد می‌کنم گزینه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

1- Akinin Yeri

این رستوران تقریباً ارزان‌قیمت است. از ساعت 10 صبح تا 1 شب فعال است و در آن می‌توانید بیشتر روی غذاهای دریایی حساب کنید.

آدرس: Ozbek Koyu 6077 Sok. No:16 | Urla Merkez, Urla, Urla, Türkiye

 2- Mavra

این رستوران هم بیش‌تر برای غذاهای دریایی مناسب است و در واقع از بهترین گزینه‌ها برای کسانی‌ست که به غذاهای دریایی علاقه دارند. با این حال، غذاهای غیردریایی زیادی هم با کیفیت بالا در این رستوران سرو می‌شوند. قابل‌ذکر است که این رستوران تقریباً رستورانی لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود.

آدرس: Cemal Gursel Cd., No. 506, Inci Apt., Bostanli, İzmir 35000, Türkiye

3- Yengec

این رستوران در نزدیکی دریا قرار دارد و گزینه‌ای عالی برای غذا خوردن در کنار دریا است. چنان‌چه به غذاهای سنتی ترکیه علاقه دارید این رستوران می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای‌تان باشد.

آدرس: Ataturk Cad. No: 314/A 1 | Kordon Alsancak, Alsancak Vapur Iskelesi Karsisi, Izmir, T

4- Deniz

دنیز هم رستورانی‌ست که با نشستن پشت میزهای‌اش می‌توانید چشم‌اندازی عالی از دریای اژه داشته باشید و همزمان غذاهای سنتی ترکیه یا غذاهای دریایی را نوش‌جان کنید. برای دسترسی به رستوران دنیز باید به آدرس زیر بروید:

Ataturk Caddesi, No:188/B | Izmir Palas Oteli, Alsancak, Izmir 35220, Turkey

 


بیشتر بخوانید: فرهنگ غذایی ترکیه و غذاهای معروف آن


بهترین مراکز خرید ازمیر

 

مراکز خرید ازمیر

ازمیر شهری بزرگ است و پر است از شرکت و کارخانه و پاساژ و مرکز خرید بزرگ. گردشگری در ازمیر برای خیلی‌ها همراه است با خرید از مراکز خرید لوکس و بزرگ. برخی از مشهورترین مراکز خرید ازمیر از قرار زیر هستند:

1- Optimum

اپتیموم از بهترین مراکز خرید شهر ازمیر است. این مرکز خرید همچنین مکانی مناسب برای خرید ارزان محسوب می‌شود.

آدرس: Optimum Outlet ve Eğlence Merkezi, Akçay Cad. No:101, 35410 İzmir, Turkey

2- Asmacati

Asmacati یکی دیگر از بهترین مراکز خرید ازمیر است. این مرکز خرید دو طبقه است، اما فروشگاه‌های زیادی در آن فعالیت می‌کنند.

آدرس: Bahçelerarası, Mithatpaşa Cd. D:No: 36, 35330 Balçova/İzmir, Turkey

3- Agora

آگورا هم مرکز خریدی عالی است. اگر قرار باشد که در ازمیر صرفاً به یک مرکز خرید بروید قطعاً باید انتخاب‌تان همین آگورا باشد. مرکز خرید آگورا بسیار بزرگ است و تقریباً همه‌چیز در آن پیدا می‌شود.

آدرس: Bahçelerarası, Mithatpaşa Cd. No:28, 35330 Balçova/İzmir, Turkey

 

سخن پایانی

ازمیر شهری بزرگ و از بهترین شهرهای ترکیه برای گردشگری است. نکته‌ی مثبتی که پیرامون این شهر وجود دارد این است که ایرانیان زیادی در آن زندگی می‌کنند. حتی این فرصت وجود دارد که ایرانیانی که در ازمیر زندگی می‌کنند بتوانند از طریق راهنمایی‌کردن ایرانیانِ مسافرِ ازمیر، کسب درآمد کنند.

در آخر آن‌که آژانس بزرگ بهبود هومز با سال‌ها تجربه و با داشتن کارشناسانی مجرب و متخصص، آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره برای خرید خانه در ازمیر و در کل اقامت در ازمیر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق شماره‌تلفن‌هایی که در پایین صفحه می‌بینید با کارشناسان بهبود هومز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کشف ازمیر حاضر هستید؟
    شایان بهبود 
           کارگزار

[email protected]

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

8914234 (530) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

71 21 461 (232) 90+

Drag a button, link, or anything else into the icon box to place it below the text. Lorem ipsum dolor sit amet elit.

موقعیت مکانی
آدرس:
Refet Paşa, 5182/1 Sokak No:1 D:3, 35090 Bornova/İzmir

تلفن:
90-5308914234+

ایمیل:
[email protected]

کلیه حقوق این سایت برای شرکت بهبودهومز محفوظ می‌باشد. هرگونه کپی‌برداری ازین سایت ممنوع است.
apartmentenvelopephone-handset